Monessa mukana / Ravintola Elmstreet panostaa asiakaspalveluun ja raaka-aineisiin
Elmstreet on suosittu lounasravintola Vallilan sydämessä. Herkullisen lounaspöydän lisäksi se tarjoaa monipuolisia kokous- ja juhlatarjoiluja. Valtteina ovat laadukkaat raaka-aineet, huolellinen suunnittelu – ja henkilökunnan iloinen hymy, joka tarttuu.
Aamuaurinko hohtaa ravintola Elmstreetin isoista ikkunoista sisään. Ravintolapäällikkö Sirpa Parkatti juttelee kassalla aamiaiskahvia ostavan asiakkaan kanssa. Kello lähenee puolta kymmentä, ja keittiön puolella ovat lounasvalmistelut jo täydessä tohinassa.
Elmstreetin lounaaseen sisältyy keitto, kolme lämmintä ruokaa, salaatti- ja leipäpöytä, jälkiruoka ja kahvi. Keitto on tehty lihasta, kalasta, broilerista tai kasviksista. Lämpimistä ruoista yksi on kasvis tai suosiotaan jatkuvasti kasvattava vege. Salaattipöydässä on kahdeksan eri salaattikomponenttia, joihin kuuluu aina yksi kasviproteiini, kuten papuja, kikhernettä, linssiä tai kvinoaa.
”Meidän valttimme Palmialla ovat hyvät raaka-aineet. Ravintolassa käytetty liha on 95-prosenttisesti kotimaista ja jauheliha on naudan 10-prosenttista jauhelihaa. Juurekset ja vihannekset ovat tuoreita. Tämä kaikki näkyy ruoan laadussa”, Parkatti sanoo.
”Tämä on paras ravintola täällä", toteaa vakituinen asiakas.
Tarjolla on päivittäin luomua, ja kahvi on Rainforest Alliance -sertifioitua. Kaikkiin tarjolla oleviin ruokiin merkitään selkeästi allergeenit ja se, onko ruoasta saatavilla gluteeniton vaihtoehto.
Keittiöön kuljettaessa herkulliset ruoan aromit tulvahtavat vastaan. Ensimmäiseksi silmä kiinnittyy pelleillä jäähtymässä oleviin vastapaistettuihin leipiin ja sämpylöihin.
”Leivomme aamusämpylät ja leivät joka päivä itse. Perjantaisin leivomme herkkuja ja leipää kotiin tai kylään ostettavaksi. Viime perjantaina teimme pitkästä aikaa korvapuusteja, jotka tekivät tosi hyvin kauppansa”, Parkatti kertoo.
Tilaustuotteina leivotaan myös paljon täytekakkuja, kuivakakkuja, juustokakkuja, piirakoita ja voileipäkakkuja. Ne tekevät kauppansa paitsi toimitalossa työskenteleville, myös asiakkaille talon ulkopuolellakin.
Ravintola muutti Helsingin keskustasta Kasarmikadulta Vallilaan yli kolme vuotta sitten. Parkatti on ollut alusta lähtien Vallilassa ravintolapäällikkönä, ja Palmian henkilöstöä työskentelee ravintolassa yhteensä noin kymmenen henkeä.
Alueella on paljon kilpailua lounasravintoloiden kesken, mutta silti kävijämäärä on kaksinkertaistunut aiemmasta.
”Ennätyspäivänä meillä on käynyt 803 lounastajaa. Helsingin kaupungin henkilöstö on suurimpia asiakkaitamme.”
Ruokalistojen suunnitteluun panostetaan paljon. Käytössä on kuuden viikon kiertävä lista, ja asiakkaiden toiveita kuunnellaan tarkalla korvalla. Palautetta tulee myös mukavasti verkkosivujen ja Palmian lounasmobiilisovelluksen kautta.
”Kyselen asiakkailta myös kasvotusten tavatessa usein, mitä he toivovat ruokalistalle. Meillä asiakkaat uskaltavat antaa kriittistäkin palautetta ja tietävät, että vien sen heti eteenpäin keittiöön. Kiitosta on tullut ruoan laadun ja monipuolisuuden lisäksi siitä, että uskallamme maustaa ruokia kunnolla muun muassa chilillä”, Parkatti hymyilee.
Palautteen mukaan järjestetään asiakkaiden lempiruokaviikko joka syksy ja kevät. Lounasruoista kestosuosikkeja ovat etenkin Kievin kana, lohi ja lihapullat.
”Hyvät ruoat täällä on, salaattipöytä on monipuolinen", kommentoi lounasruokailija.
Asiakkaat ovat ilahtuneet myös ravintolaväen iloisesta ja auttavaisesta asiakaspalvelusta. Kokonaisarvosana asiakaspalvelulle oli viime vuonna 4,7 asteikolla 1–5. NPS eli Net Promoter Scorea mitattaessa yrityksen asiakkailta kysytään kuinka suurella todennäköisyydellä he suosittelisivat yrityksen palveluita muille henkilöille.
”Nautin itse asiakaspalvelusta ja kassatyöstä. Asiakkaat ovat sanoneet, että ihanaa kun hymyilet. Vaikka meillä käy satoja asiakkaita päivässä, tiedän, kenen kanssa voin heittää kunnon tsoukkiakin”, Parkatti naurahtaa.
Ravintola Elmstreet
JULKAISTU: 17.04.2019