MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Tässä koulussa kaikki oppilaat syövät kouluruokaa

Tässä koulussa kaikki oppilaat syövät kouluruokaa

Aurinkokiven koulu Vantaalla aloitti toimintansa vuonna 2016 alakouluna, jossa oli oppilaita ensimmäisestä kuudenteen luokkaan asti. Lisäksi koulun ravintola ruokki kaikki päiväkotilaiset. Kun koulu laajeni muutamia vuosia sitten yhteiskouluksi, jossa oppilaita on aina 9. luokkaan asti, ruokailuasiat jouduttiin miettimään uudella tavalla. Aurinkokiven koulu on edelläkävijä, jossa kaikki yläkoululaisetkin käyvät päivittäin syömässä. Juurisyynä onnistumiseen on oivaltava pedagogiikka ja asian mahdollistava kouluravintola.

Kouluruokailu on yksi oppitunti muiden joukossa

Vantaan kaupunki määrittää koulujen ruokalistat ja pitkälle sen, miten keittiö toimii. Kouluruuan maistuvuuden ja sisällön kehittäminen on tärkeää työtä, joka vaikuttaa ruuan menekkiin, mutta Aurinkokiven koulussa tartuttiin yläkoululaisten ruokailutottumusten muutoksiin normaalia kattavammin keinoin. Tyypillisessä koulussa osa yläkoululaisista poistuu ruokatunnin aikana omille teilleen ja jättää tarjotun kouluaterian väliin. Tästä aiheutuu monenlaisia ongelmia, joista merkittävä on se, että osa oppilaista ei saa riittävästi energiaa jaksaakseen tai vaihtoehtoisesti korvaa ruuan epäterveellisillä vaihtoehdoilla.

Aurinkokiven koulun rehtori Sari Silander kertoo: ”Kun koulun toiminta laajentui, mietimme keinoja, joilla myös yläkoululaiset saadaan pysymään koulun alueella ja osallistumaan ruokailuun. Muutimme kouluruokailun oppitunniksi. Tämä on keskeinen asia, mikä erottaa meidät monesta muusta koulusta. Oppitunnit ovat opettajajohtoisia ja niihin osallistutaan.”

Uuteen ruokailukulttuuriin kasvettiin korona-aikana

”Osalle oppilaista koululounas voi olla ainut päivän lämmin ateria, joten meidän piti miettiä, miten siitä saadaan luotua toimintatapa, josta saa kaiken hyödyn irti. Olen sitä mieltä, että vaikka ruokaan liittyvä ylevä tavoite on tutustuttaa oppilaat eri ruokalajeihin ja makuihin, käytännössä lapset haluavat ruokaa, josta saa vatsan täyteen. Kouluruokailun tulee tukea ensisijaisesti oppimista ja jaksamista”, rehtori Silander kertoo.

Palmia_Aurinkokivenkoulu_009

Yhteisen ruokatoimikunnan kautta myös oppilaat pääsevät kehittämään ruokailuun liittyviä käytäntöjä. Osallistaminen on osa muutosta kouluruokailun kehittämisessä.

”Kun teimme kouluruokailusta oppitunnin, oli korona-aika. Tietyllä tavalla tuo poikkeuksellinen ajanjakso tuki muutosta, koska silloin piti noudattaa tarkasti sääntöjä toimintatapoihin liittyen. Opettajat ja oppilaat noudattivat hyvin sääntöjä, koska asiasta oltiin tarkkana. Tuolloin myös ruokailuun osallistumisesta syntyi tapa. Nyt tuona aikana kasvaneille yläkoululaisille ei tule mieleenkään, että asiassa olisi jotakin ihmeellistä.”

Palmia ruokkii yli tuhat suuta kahdessa tunnissa Aurinkokiven koulussa

Aurinkokiven koulun lounasruokailuun osallistuu normaalina koulupäivänä noin 1200 lasta ja nuorta. Koulun ruokasali toimii samalla myös juhlatilana, joten se on tilana valoisa ja ilmava. Ruokalinjastot ovat lähellä keittiötä, ja vaikka keittiö ei ole suuren suuri, Palmian kohde-esimiehen Katja Lahtisen mukaan kaikki toimii: ”Tilat ja ruokailuun saapumiset luokittain on järjestetty hyvin. Tiedämme ketkä tulevat syömään milloinkin, jolloin pystymme arvioimaan menekkiä. Uunit ovat koko ajan käytössä. Toiset täydentävät salia, yksi kuumentaa ruokaa ja apukädet auttavat erilaisissa toiminnoissa. Astianpalautuksen ja -pesun prosessi on hiottu tarkaksi, sillä astioiden riittävyydestä ruokailun ajan on pidettävä tarkasti huolta. Lounasaika on keittiöhenkilökunnalle vilkasta aikaa, joten täällä täytyy olla reipas ote tekemiseen. Alun perin tilat oli suunniteltu 900 ihmiselle ja syömässä käy noin 1200 henkilöä, mutta pärjäämme silti. Kiitos siitä osaavalle henkilökunnalle.”

Koulussa, jossa kaikki oppilaat syövät kouluruokaa, paljon vastuuta lankeaa myös keittiölle.
”Haluaisin antaa keittiön ammattilaisille sitkeyspalkinnon. Ruokaa valmistetaan huimalle määrälle ihmisiä. Jotakin on siellä tehty oikein. On ilo nähdä, kuinka tämä heijastuu oppilaiden hyvinvointiin ja jaksamiseen. Lisäksi yhteisen ruokatoimikunnan kautta myös oppilaat pääsevät kehittämään ruokailuun liittyviä käytäntöjä. Myös osallistaminen on osa muutosta”, rehtori Sari Silander kertoo tyytyväisenä oppilaiden, opettajien ja kouluravintolan henkilökunnan toimintaan Aurinkokiven koulussa.

Heräsikö kysyttävää? Haluatko kuulla lisää palveluistamme? 

Klikkaa alta ja jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä. Saat suositukset kannattavimmista palveluratkaisuista, joita toimitilasi käyttäjät arvostavat. 

 

Kirjoittaja: Janne Lahti, Preeriapingviini Oy
Kaikki kuvat: Juha Lindvall ©Preeriapingviini Oy

JULKAISTU: 16.08.2023

AIHEET: Opetusala Artikkeli Ravintola- ja ruokapalvelut

Palmian artikkeli

Palmia Oy

Jaa