MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Jetro Luumi ideoi lounasruokia ravintolamaisella otteella

Jetro Luumi ideoi lounasruokia ravintolamaisella otteella

Keittiöpäällikkö, PRO-voittaja Jetro Luumi palvelee henkilöstöruokailijoita ravintolamaisella otteella. Lounaspöydän valtteja ovat kotimaiset raaka-aineet ja vastuulliset toimintatavat.
Palmian ravintola Huoltamossa panostetaan asiakkaiden toiveisiin houkuttelevilla vaihtoehdoilla ja idearikkailla toteutuksilla vastuullisia toimintatapoja unohtamatta.

”Asiakkaat haluavat lounaalla yhä enenevässä määrin ravintolamaista ja yksilöllistä kokemusta. Meille se tarkoittaa, että ruuan täytyy olla ensiluokkaista, herkullista ja tarjonnan monipuolista”, kertoo Huoltamon keittiöpäällikkö Jetro Luumi. Ravintola palvelee päivittäin noin tuhatta YLEn ja lähialueen yritysten työntekijää Helsingin Ilmalassa.

Ideoita menun suunnitteluun Luumi ammentaa vahvasta ravintolataustastaan ja pohtimalla kollegoiden kanssa yhdessä, miten tyypilliset à la carte -annokset saataisiin muokattua herkullisiksi tuotteiksi lounaslinjastoon.

”Haastamme tiimissä toisiamme sekä pallottelemme ideoita. Mahtavana taustatukena ovat Palmian tuotekehitys ja esimiehet, jotka kannustavat innovoimaan ja kehittämään rohkeasti uutta”, kiittelee Luumi.

Työ henkilöstöravintolassa vaatii onnistuakseen paitsi innostunutta otetta, myös vahvan ammattitaidon laaja-alaista hyödyntämistä.

”Asiakkaat nauttivat lounaalla ruokaa ja juomaa keskimäärin noin kilon verran yhdellä aterialla. Onkin tärkeä löytää tasapaino lounasruuan edullisen hinnan ja laadukkaista raaka-aineista valmistettavien, maistuvien ruokien välillä. Se mahdollistaa asiakkaiden palvelun parhaalla mahdollisella tavalla”, Luumi kiteyttää.

Hävikkiä vastaan taistellaan yhdessä asiakkaiden kanssa

Palmian valttikorttina ovat ruokien korkea kotimaisuusaste ja yrityksen toimintaa ohjaavat vastuullisuusperiaatteet. Hävikinhallinta on yksi keskeisimmistä asioista, johon on haluttu satsata. Huoltamossa se näkyy mm. ruokien erävalmistuksena ja raaka-aineiden tarkkana hyödyntämisenä. Lisäksi asiakkaat on sitoutettu mukaan talkoisiin, sillä ympäristön ja ilmaston hyvinvointi on kaikkien yhteinen asia.

”Linjastolounaissa on kautta aikojen ollut ongelmana, että nälkäisenä otetaan ruokaa yli oman tarpeen. Lautashävikin punnitseminen ja saadun datan viestiminen asiakkaille on innostanut heitä tarkastelemaan omia toimintatapojaan. Kyse on pienistä päivittäisistä teoista, jotka ovat tärkeitä laajemmassa mittakaavassa”, toteaa Luumi.

Ilmaston hyvinvointia edistävien kasvis- ja vegaaniruokien houkuttelevuuteen ja maittavuuteen on myös panostettu ja niiden suosio on yllättänyt.

”Kasvisruuissa tarvitaan räätälöintiä, jotta ne soveltuvat laajalle asiakaskunnalle. Osa arvostaa kasviskiusauksissa tai -keitossa juuston ja kerman makua, osa haluaa taas täysin vegaanista ruokaa. Siksi emme tee kaikkia kasvisruokia pelkästään vegaanisena, vaan olemme pyrkineet kehittämään muita ratkaisuja asiakkaiden toiveiden tyydyttämiseksi”.

Yksi suosittu ratkaisumalli on ollut palvelutiskissä koottava delisalaattiannos, johon asiakas voi valita kasvis-, liha- ja kasvisproteiinikomponentteja oman ruokavalion ja makumieltymysten mukaisesti.

Hävikinhallinnan ja kasvisten monipuolisen käytön lisäksi kestäviä valintoja edistetään arjessa monella muullakin tavalla.

”Vastuullisuus on kokonaisuus, joka koskee ajattelutapaa ja suunnittelutyötä. Suosimme raaka-aineiden valinnassa suomalaisia ja ympäristösertifioituja sekä eettisesti tuotettuja tuotteita. Vedenkulutusta olemme vähentäneet jättämällä tarjottimet pois lounaalta, jolloin syntyy vähemmän tiskiä ja take away -annoksissa käytämme ympäristöystävällisiä kompostoituvia kertakäyttöastioita”, summaa Luumi tehtyjä toimenpiteitä.

Työyhteisöstä saa voimaa arkeen

Luumi on työskennellyt ravintolassa 16-vuotiaasta alkaen, mutta jaksaa innostua alasta yhä uudelleen.

”Nuorena en tiennyt henkilöstöravintoloista tuon taivaallista, mutta lähdin tälle tielle, sillä perheen arjen sovittaminen osoittautui helpommaksi säännöllisillä työajoilla. Olen aina hakeutunut kohteisiin, missä saan haastaa oman ammattitaitoni ja tehdä hienoja juttua”, hän kertoo hymyillen.

Nykyisessä keittiöpäällikön tehtävässä hän luottaa kannustavaan johtamistyyliin ja avoimuuteen sekä haluaa olla työyhteisönsä tukena omalla esimerkillään huolehtimalla siitä, että sovitut asiat viedään loppuun asti.

”Tehtäväni on pitää huolta, että keittiössä on hyvä fiilis työskennellä ja saada kaikista irti parhaat puolet”, hän kertoo.

Työlleen Luumi on saanut alalta tunnustusta, kun hän voitti keittiöammattilaisten kilpailussa PRO Ammattikeittiön päällikkö -palkinnon vuonna 2020. Saatu tunnustus lämmittää yhä mieltä ja hän kiittää siitä sitoutunutta ja yhteen hiileen puhaltavaa työtiimiään.

”Yhdessä olemme vahvoja, joten saatu tunnustus oli ennen kaikkea palkinto koko tiimille”, hän kertoo.

Henkilöstöravintoloiden tulevaisuudennäkymien osalta Luumi ennakoi, että asiakkaat haluavat jatkossakin ravintolamaista palvelua yrityksiltä, joiden arvot vastaavat heidän omia arvojaan. Tietotekniikan hyödyntäminen, esimerkiksi tuotteiden hiilijalanjäljen tarkempi seuranta sekä vegaanituotteiden kehittyminen, tulevat olemaan myös tärkeitä lisätyökaluja. Silti hän uskoo, että lounasruokailussa ollaan jatkossakin perusasioiden äärellä.

”Vastuullisuus, kotimaisuus ja maistuva ruoka sekä hyvä asiakaspalvelu ovat onnistuneen henkilöstöruokailun avaimet myös tulevaisuudessa”, toteaa Luumi.

Lue lisää vastuullisuudestamme.

Palmia on kumppaneilleen luotettava ja joustava yhteistyökumppani

Suunnittelemme ja tuotamme lounas- ja henkilöstöravintolaratkaisut palvelemaan yrityksen, kiinteistön ja käyttäjien tarpeita. Hoidamme vahvalla asiantuntemuksella myös kansainvälisten business parkien usein laajemmat ravintola-, kokous-, aula- ja turvapalvelut pääosin pääkaupunkiseudun alueella.

Onko ravintolapalvelun kilpailuttaminen teillä ajankohtaista? Klikkaa alta ja jätä yhteydenottopyyntö! Kokeneet asiantuntijamme auttavat suunnittelemaan kannattavat ja toimitiloihin sopivat ravintolapalvelut.

Heräsikö kysyttävää? Haluatko kuulla lisää palveluratkaisuistamme? 

Klikkaa alta ja jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä.

 

JULKAISTU: 23.04.2020

AIHEET: Vastuullisuus Ravintola- ja ruokapalvelut

Palmian artikkeli

Palmia Oy

 

 

Jaa