MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Hyvä ruoka ei kuulu roskiin – näin Palmialla hyödynnämme hävikkiä

Hyvä ruoka ei kuulu roskiin – näin Palmialla hyödynnämme hävikkiä

Ruokahävikin vähentäminen on yksi olennaisimmista tavoista pienentää ympäristön kuormitusta ja edistää vastuullista toimintaa ruoantuotannossa. Palmialla tämä tarkoittaa sekä konkreettisia tekoja arjessa että laajempia yhteistyöhankkeita kumppaneidemme kanssa, jotta ylijäänyt ruoka saadaan hyötykäyttöön.

 

Ylijäämäruokaa apua tarvitseville

Palmia on syksystä 2024 asti ollut mukana Food Waste Ecosystem -hankkeessa, jonka tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä ja ohjata ylijäänyt ruoka eteenpäin. Lahjoitamme koulujen ja päiväkotien linjastohävikkiä Helsingissä, Vantaalla ja Järvenpäässä paikallisten ruoka-aputoimijoiden, kuten Stadin safka, Yhteinen pöytä ja Yhdessä katettu, kautta.

”Hävikin vähentäminen on yksi tämän vuoden merkittävistä tavoitteistamme, ja hankkeen myötä biojätteen määrä on selvästi pienentynyt. Tätä muutosta on ollut ilo seurata”, kertoo Palmian ruokapalvelujen palvelupäällikkö Anne Kuva.

”On todella tärkeää, että lounaalta ylijäänyt ruoka saadaan annettua sitä tarvitseville. Lahjoittaminen on henkilöstöllemme todella merkityksellistä, ja hankkeesta on tullut positiivista palautetta. Tästä tulee hyvä mieli, kun saamme olla avuksi”, Kuva iloitsee.

Ruokaa lahjoitetaan Palmian kohteista päivittäin, ja sen tulee täyttää tiukat ruokaturvallisuusvaatimukset. Ammattitaitoinen henkilökunta ja selkeät toimintamallit takaavat, että lahjoitettava ruoka on turvallista ja laadukasta.

Hävikkiruoka hyötykäyttöön myös ravintoloissa

Palmian ravintoloissa ruokahävikkiä vastaan on toimittu jo pitkään. Nollatulokseen on mahdotonta päästä, sillä hävikin määrään vaikuttavat useat eri asiat. Ruokailijamäärät vaihtelevat paljon esimerkiksi viikonpäivän, sään ja sesongin mukaan.

Kun asiakas saa päättää annoskoon itse, voi hän omilla valinnoillaan vaikuttaa merkittävästi hävikin syntymiseen.

”Suosittelemme asiakkaitamme ottamaan ruokaa kerralla maltillisesti, vaikka tarjonnan monipuolisuus voikin houkutella toimimaan toisin. Kaikkea voi aina tulla hakemaan lisää”, Palmia ravintoloiden palveluasiantuntija Tiia-Riina Huotari kannustaa.

Lounasajan jälkeen buffetlinjastolta myydään lounaalta jäänyttä ruokaa kilohinnalla mukaan kotona nautittavaksi. Lisäksi ravintoloissa sekä osassa ruokapalvelukohteistamme on käytössä myös ResQ Club -palvelu, jonka avulla on mahdollista ostaa hävikkiruokaa take away -tyyliin. Vuodesta 2020 lähtien Palmiassa on pelastettu palvelun kautta vuosittain n. 9 000 annosta.

”ResQ-yhteistyö sekä lounasajan jälkeinen linjastomyynti ovat olleet todella toimivia tapoja estää ruoan päätymistä biojätteeseen. Samalla asiakkaat ovat olleet iloisia mahdollisuudesta hankkia laadukasta ruokaa myös lounasajan jälkeen”, Huotari kertoo.

Palmiassa ollaan tyytyväisiä ravintoloiden kehittämiin toimenpiteisiin hävikkiä vastaan, sillä pienilläkin teoilla on merkitystä. Ruokahävikkiä pyritään välttämään mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi ylijäämän hyödyntämisellä: tuore leipä leivotaan kaikissa ravintoloissa päivittäin itse, ja tänään ylijääneistä tehdään krutonkeja huomisen keittoihin ja salaatteihin.

Henkilökunnan kokemukseen perustuvalla arvioinnilla ja ammattitaidolla ruokaa pystytään valmistamaan asiakasvirtojen mukaan jopa pitkin lounasaikaa. Tämä vaatii henkilökunnalta jatkuvaa hereillä oloa.

ravintolan_leipätarjonta_1920x1080px

Jatkuvaa kehitystä kohti parempia toimintatapoja

”Olemme juuri pilotoimassa uutta järjestelmää, joka helpottaa ruokahävikin kirjaamista ja seurantaa pian kaikissa toimipisteissämme”, kertoo Palmian järjestelmäasiantuntija Mari Tähtinen.

Uuden Hävikkimestari-järjestelmän avulla dataa saadaan kerättyä eri kanavista yhtenäisesti ja ajantasaisesti, mikä tehostaa tiedon hyödyntämistä auttaen päätöksenteossa ja jatkokehityksessä.

”Uudella sovelluksella on paremmat mahdollisuudet pureutua hävikin syntymisen juurisyihin ja saada näin hävikin määrä pienenemään”, Tähtinen kiteyttää.

Hävikkimestarin käyttöönotto kuuluu osaksi laajempaa Palmian ruokapalvelujen tehokkuuden parantamisen kehitysprojektia, jonka lähtökohtana on strateginen tavoite toimintamallien uudistamiseen ja tehostamiseen – suuremmassa mittakaavassa ympäristön kuormituksen pienentämistä unohtamatta.

Jokainen biojätteeseen päätyvä lusikallinen on liikaa. Siksi etsimme uusia ratkaisuja ja kehitämme jatkuvasti toimintaamme, jotta hyvää ruokaa voitaisiin pelastaa hävikiltä ja saada se hyödynnettyä ravinnoksi.

 

Heräsikö kysyttävää? Haluatko kuulla lisää palveluistamme? Klikkaa alta ja jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä. Saat suositukset kannattavimmista palveluratkaisuista, joita toimitilasi käyttäjät arvostavat. 

JULKAISTU: 22.09.2025

AIHEET: Vastuullisuus Ravintola- ja ruokapalvelut

Palmian artikkeli

Palmia Oy

Jaa