MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Luomme asiakkaiden rakastamia ravintolakonsepteja

Luomme asiakkaiden rakastamia ravintolakonsepteja

Palmian lounasravintoloiden asiakastyytyväisyys on pysynyt vuosi toisensa jälkeen hyvällä tasolla. Hyvän asiakaspalautteen takana on paljon työtä. Myös digitalisaatio ja puhelimeen lounaslistat tuova Palmia Lounas -sovellus ylläpitävät asiakastyytyväisyyttä.  

Keittiöpäälliköt osallistuvat tuotekehitykseen 

Palmialla työntekijät pääsevät kehitystyöhön mukaan. Palmian ruoka- ja ravintolapalvelujen toimialajohtaja Ritva Mähösen mukaan toimintamalli vaikuttaa suoraan työntekijöiden tyytyväisyyteen ja sitä kautta asiakastyytyväisyyteen. 

Meillä on kentällä paljon ammattitaitoa, osaamista ja näkemystä. Keittiöpäälliköt tietävät tarkkaan mitä asiakkaat kaipaavat. Asiakkaita kuunnellaan ja heidän tarpeiden tunnistamisella on suuri merkitys tarjonnassa. Tämä meillä osataan”, Mähönen sanoo. 

Mähönen huomauttaa, että toimintamallista hyötyvät sekä palmialaiset että Palmian lounasravintoloiden asiakkaat.  

”Ala on murroksessa, sillä etä- ja hybridityöt ovat tulleet jäädäkseen. Asiakkaiden tarpeiden tunnistamisella on entistä suurempi rooli, ja meillä tämä osataan. Pyrimme esimerkiksi reagoimaan asiakaspalautteisiin hyvin ja nopeasti. Asiakkailla on käytössään useampi asiakaspalvelukanava”, Mähönen kertoo. 

Luomme ravintolakonseptit kohdekohtaisesti

Asiakas- ja kohdekohtainen suunnittelu on menestyksen ja asiakastyytyväisyyden lähtökohta. ”Ideoimme uusia ravintolakonsepteja resepteineen ja toimintamalleineen kohdekohtaisesti. Hyvä esimerkki tästä työstä on vast' ikään avattu Ravintola Muuvi, jonka hyvinvointiin ja viihtyisyyteen tähtäävä konsepti on luotu paitsi liikkujien ja urheilijoiden tarpeisiin, niin myös kaikkien tuusulalaisten olohuoneeksi A-oikeuksineen ja aurinkoterasseineen", Mähönen kertoo. 

"Ympäristötavoitteemme otamme luonnollisesti aina kaikissa konsepteissamme huomioon. Vastuullisuusohjelmamme tavoitteissa on ilmastoystävällisten kala- ja kasvisruokareseptien kehittäminen, minkä mukaan olemme luoneet runsaasti uusien reseptien mukaisia ruokia asiakkaidemme nautittavaksi ”, Mähönen jatkaa. 

Digitaalisuuden avulla kohti parempaa asiakastyytyväisyyttä 

Digitalisaatio ja Palmian lounasravintoloiden käytössä oleva Palmia Lounas -sovellus on Mähösen mukaan yksi syy hyvien asiakastyytyväisyyslukemien taustalla. Palmia Lounas -sovelluksesta pääsee tutustumaan lounasravintoloiden ruokalistoihin, ja sovelluksen avulla pääsee antamaan myös sanallista palautetta ja tähtiluokituksia.  

Sovelluksen avulla voidaan toteuttaa kohdistettua mainontaa ja erilaisia kampanjoita. Lisäksi sovellus kertoo ruokalajien raaka-aineet ja allergeenit.  

”Ruokalistoja seurataan tarkkaan, joko sovelluksesta tai nettisivuilta. Erityisen paljon asiakkaat ovat kiitelleet sitä, että tieto allergeeneista ja siitä, mitä kaikkea lounas sisältää on digitaalisten kanavien kautta niin selkeästi löydettävissä”, Mähönen sanoo. 

Hän huomauttaa, että sovellus tuo asiakkaille myös valinnanvapautta ja helpon palautekanavan.  

”Jos tietoa ei löydy helposti, lounasravintola jää helposti valitsematta. Meille Palmialla sovelluksen ja verkkosivujen tärkeimpiä ominaisuuksia on kuitenkin niiden tarjoama palautteenantomahdollisuus. Palautetta voi antaa heti, ja pyrimme aina reagoimaan siihen nopeasti, viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa”, Mähönen sanoo. 

Vinkkimme koottuna

  • Anna kehityshaluisten työntekijöiden toteuttaa osaamistaan asiakkaiden palvelussa
  • Ota käyttöön nopea palautteenantokanava ja tee se näkyväksi lounasravintolasi kävijöille
  • Reagoi systemaattisesti saatuihin asiakaspalautteisiin
  • Pidä laatumielikuva korkealla myös arvaamattomissa muutoksissa
  • Ota digitalisaation mahdollisuudet käyttöön tiedottamisessa ja palautteen pyytämisessä

Teksti: Pi Mäkilä, toimittaja & Palmia Oy

Heräsikö kysyttävää? Haluatko kuulla lisää ravintolapalveluratkaisuistamme? 

Varaa tästä etätapaaminen Annan kanssa!

JULKAISTU: 24.04.2024

AIHEET: Ravintola- ja ruokapalvelut

Palmian artikkeli

Palmia Oy

Jaa