Monessa mukana / Laurea valitsi Palmian siivouspalvelukumppanikseen – onnistunut aloitus loi vahvan pohjan yhteistyölle
Kun Laurea-ammattikorkeakoulu siirtyi Palmian siivouspalvelujen asiakkaaksi elokuussa 2025, oli edessä viiden kampuksen haltuunotto ja uuden kumppanuuden rakentaminen. Miten siivouspalvelujen aloitus toteutettiin, ja miten siitä tehtiin asiakkaalle helppoa ja sujuvaa?
Palmian siivouspalvelujen aloitus Laureassa oli laaja operaatio, joka kattoi kampukset Espoossa, Vantaalla, Hyvinkäällä ja Lohjalla. Vakiintunut prosessi auttoi uusien kohteiden haltuunotossa.
"Kaikki asiakkuudet ja kohteet ovat erilaisia. Meillä on kuitenkin uusien kohteiden aloituksessa taustalla hyvin suunniteltu prosessi, joka on vuosien kokemuksella hiottu todella toimivaksi. Pyörät lähtevät meillä heti pyörimään, kun saamme tietää uudesta asiakkuudesta”, kertoo Palmian siivouspalvelujen aluepäällikkö Katja Ahtiala.
Tiivis yhteydenpito asiakkaaseen on tärkeä osa haltuunottoprosessia. Asiakas pidetään ajan tasalla siitä, missä vaiheessa Palmian sisäiset toimenpiteet ovat menossa.
Asiakas saattaa palveluntuottajan vaihdoksessa epäröidä, kuinka uuden toimijan haltuunotto hoituu tai tuleeko työn laatu vastaamaan toivottua. Myös Laureassa jännitettiin, miten uusi aloitus onnistuisi. Käytännössä huoli osoittautui turhaksi.
"Varauduin siihen, että kuluisi muutamia kuukausia ennen kuin kaikki asettuu, mutta toiminta meni omalla painollaan nopeasti uomiinsa", Laurean palvelupäällikkö Marissa Sirkiä iloitsee.
Yhteistyö lähti käyntiin huoletta ja palvelun startti sujui luontevasti.
”Meille asiakkaana Palmian järjestäytyminen on näyttäytynyt hyvin hoidetulta ja hallitulta. Aloitus ei työllistänyt meitä juurikaan, joten saimme keskittyä omiin töihimme. Tämä helpotti meitä huomattavasti”, Sirkiä kertoo.
Palmian aloitus Laurean kampuksilla on näyttäytynyt ilmeisen positiivisesti myös niille, jotka tiloissa päivittäin viettävät aikaansa.
"Kampuksiemme käyttäjät reagoivat usein herkästi, jos siivouksessa on jotain vialla. Kun emme kuule palautteita, tiedämme kaiken olevan hyvin", Sirkiä avaa.

Kohdevastaava Anne Helin ja palvelupäällikkö Marissa Sirkiä Laurean Leppävaaran kampuksella.
Kohdevastaava varmistaa sujuvuuden arjessa
Laurean kampuksista huolehtiva kohdevastaava Anne Helin siirtyi Palmialle Laurean edelliseltä palveluntuottajalta lisäten osaltaan toiminnan jatkuvuutta ja helpottaen siirtymää.
"Ajattelin muutosta rankemmaksi, mutta kaikki on mennyt sujuvasti. Asiakkaat ovat mukavia ja arvostavat rehellistä toimintaa", hän kertoo.
Helin toimii aktiivisesti kampuksilla, paikkaa lyhyitä poissaoloja ja huolehtii siitä, että siivouspalvelut toimivat arjessa. Kohdevastaavana hän kiertää kampusten välillä viikon aikana, ja käy aina paikalle tullessaan kysymässä aulapalveluista mahdollisista siivoustarpeista. Itsenäinen toiminta helpottaa asiakasta ja vaikuttaa merkittävästi palvelun laatuun.
"Laureat ovat vähän kuin lapsia minulle – haluan varmistaa, että kaikki hoituu”, Helin hymyilee.
Toimiva kommunikointi takaa laadukkaan siivouspalvelun
Yhteistyö Palmian ja Laurean välillä on ollut alusta asti sujuvaa, ja viestintä toimii helposti niin puhelimitse kuin sähköpostilla. Helin reagoi arjen tarpeisiin kampuksilla, ja Ahtiala huolehtii asiakkuudesta isommassa mittakaavassa.
"Kommunikaatio toimii todella hyvin – saamme vastaukset nopeasti", Sirkiä kiittää.
Kun näkemykset ovat kumppaneiden kesken jaetut, palvelu toimii vaivattomasti.
"Yhteistyömme on avointa ja luontevaa – sellaista, että ollaan samalla aaltopituudella. Ei tarvitse kysellä perään, ja asiat hoituvat. Myös yhteinen näkemys siivouspalvelujen laadusta tekee kanssakäymisestämme sujuvaa", Sirkiä kuvaa.
Heräsikö kysyttävää? Haluatko kuulla lisää palveluistamme? Klikkaa alta ja jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä. Saat suositukset kannattavimmista palveluratkaisuista, joita toimitilasi käyttäjät arvostavat.
JULKAISTU: 15.12.2025
Palmia Oy
Elina Snellman, ratkaisumyyntipäällikkö
Palmia Oy
elina.snellman@palmia.fi
050 341 6239