Monessa mukana / Turvallinen matkustuskokemus metro- ja raitioliikenteessä taataan yhteistyössä
Palmian ja Kaupunkiliikenteen välinen pitkäaikainen kumppanuus perustuu avoimuuteen, luottamukseen ja yhteiseen tavoitteeseen: turvallinen ja häiriötön matkustuskokemus sadoilletuhansille metro- ja raitioliikenteen matkustajille päivittäin.
Palmia on huolehtinut järjestyksenvalvonnasta metro- ja raitioliikenteessä jo vuosien ajan Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa. Kaupunkiliikenne vastaa Helsingin ja pääkaupunkiseudun joukkoliikenneinfrasta, kuten metro- ja raitiovaunukalustosta sekä niiden liikennöinnistä. Palmian ja Kaupunkiliikenteen pitkään jatkunut yhteistyö on muotoutunut tiiviiksi ja luontevaksi. Molemmat osapuolet kokevat keskinäisen toimimisen aidosti kumppanuutena.
Kaupunkiliikenteen valvomopäällikkö Niilo Lehmussaari kehuu yhteistyötä:
”Palmian kanssa yhteistyö on ollut aina hyvää ja sujuvaa. Palmian työntekijät on ohjeistettu suoraan meidän toimintatapoihimme. Palvelu on elämää helpottavaa: voin luottaa siihen, että Palmialla osataan meidän kuviot. Ei tarvitse itse käyttää liikaa aikaa asioihin – riittää, että annan yleiset suuntaviivat.”
Yhteistyössä painottuu jatkuva kehittäminen: turvallisuusasioita, asiakaspalautteita ja kehitysehdotuksia käydään säännöllisesti läpi.
”Palmialta tulleista kehitysehdotuksista suurin osa on mennyt toteutukseen. Tämä kertoo paljon yhteisestä halustamme parantaa palvelua”, Lehmussaari sanoo.
Palmian järjestyksenvalvojat työskentelevät vaativassa ja jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Metro- ja raitioliikenteessä toimiminen on intensiivistä: ruuhka-aikoina asemilla kulkee kymmeniä tuhansia matkustajia, joten liikkumisen on oltava sujuvaa. Tilannetaju ja rauhallinen ote ovat työn perusta.
Palmian kenttäpäälliköt Olli Ahonen ja Jouni Vilhunen kuvailevat metron ja raitioliikenteen järjestyksenvalvojien työn ydintä ennen kaikkea asiakaspalvelulliseksi.
”Järjestyksenvalvojien tärkeimpiä tehtäviä on olla näkyvillä ja helposti lähestyttävissä. He luovat läsnäolollaan turvallisuuden tunnetta matkustajille. Suurin osa kohtaamisista on asiakaspalvelua tai puhumalla hoidettavissa olevia tilanteita. Häiriökäyttäytymiset ovat vain pieni osa kokonaisuutta”, Vilhunen kertoo.
Henkilöstön ammattitaito näkyy arjessa
Palmian turvallisuuspalvelujen henkilöstön koulutukseen ja ammattitaidon kehittämiseen on panostettu vuosien varrella merkittävästi. Metro- ja raitioliikenteen järjestyksenvalvojat myös koulutetaan laajemmin kuin mitä lain vähimmäisvaatimukset edellyttävät.
”Järjestyksenvalvojien osaaminen on meille erityisen tärkeää, samoin kanssamme työskentelevien avainhenkilöiden asiantuntemus. Palmialla asiakkuutemme parissa työskentelee osaavia ammattilaisia, ja riittävät resurssit on varmistettu. Monet ovat työskennelleet metro- ja raitioliikenteen parissa pitkään”, Lehmussaari avaa.
Palmian kenttäpäälliköt ovat kiitollisia Kaupunkiliikenteen aidosta kiinnostuksesta henkilöstön osaamiseen liittyen.
”Toimintaympäristö on vaativa, ja siksi hyvä perehdytys on tärkeää myös työntekijöiden oman turvallisuuden kannalta. Oikeaoppiset toimintatavat opetetaan tarkkaan. Lisäksi järjestämme uusia koulutuksia tarpeen mukaan, tuoreiden ilmiöiden ja tilanteiden ilmettyä. On ilo huomata, kuinka kenttätyöstä koostamamme datan ja tiedon perusteella toimintaa on vuosien aikana onnistuttu konkreettisesti kehittämään”, Ahonen kertoo.
Koulutuksissa korostuvat ennakointi sekä ajankohtaiset teemat.
”Olemme yhdessä lisänneet asiakaspalvelukoulutusta ja painottaneet erityisryhmien kohtaamista, kuten mielenterveys- ja päihdehaasteisten matkustajien kanssa toimimista”, Lehmussaari lisää.
Joustava turvallisuuspalvelu luo sujuvuutta liikenteeseen
Kumppanien keskinäisen luottamuksen merkitys näkyy sujuvan liikenteen turvaamisessa. Kun tilanteet muuttuvat yllättäen, Palmia pystyy reagoimaan niihin nopeasti esimerkiksi siirtämällä henkilöstöä joustavasti asemalta toiselle.
”Järjestyksenvalvojilla on merkittävä rooli häiriönhallinnassa. Metrojen vuorovälit ovat lyhyimmillään vain 2,5 minuuttia – jo 30 sekunnin viive alkaa tuntua laitureilla. Liikenteen sujuvuudella on iso vaikutus suuren määrän ihmisiä päivittäiseen kulkemiseen. Siksi toimiva yhteistyömme on todella tärkeää”, Lehmussaari avaa.
Merkityksellistä kumppanuutta yhteisissä töissä
Palmian ja Kaupunkiliikenteen pitkä kumppanuus perustuu avoimeen kommunikaatioon ja yhteiseen ymmärrykseen tavoitteista.
”Toimivan yhteistyömme ytimessä ovat ihmiset. Meillä on molemminpuolinen halu tehdä asiat oikein, tyylikkäästi ja ammattitaidolla. Metro- ja raitioliikenteen järjestyksenvalvonta on vaiheikkuutensa vuoksi ainutlaatuinen työympäristö. Organisaatiomme mahdollistaa urakehitykseen, ja pitkät työurat kertovat henkilöstön viihtymisestä asiakkuuden parissa. Edustamme työssämme myös Kaupunkiliikennettä, ja olemme tärkeä osa isoa kokonaisuutta”, Ahonen kommentoi.
”Viime kädessä tämä on meidän yhteinen työpaikka”, Lehmussaari kiteyttää.
Lue lisää Kaupunkiliikenteestä
Heräsikö kysyttävää? Haluatko kuulla lisää palveluistamme? Klikkaa alta ja jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä. Saat suositukset kannattavimmista palveluratkaisuista, joita toimitilasi käyttäjät arvostavat.
JULKAISTU: 24.11.2025
Palmia Oy
Juuso Taskinen, ratkaisumyyntipäällikkö
Palmia Oy
juuso.taskinen@palmia.fi
040 596 8354