MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Ruoalla tärkeä merkitys senioreiden hyvinvoinnille

Ruoalla tärkeä merkitys senioreiden hyvinvoinnille

Kampin palvelukeskus palvelee noin tuhatta helsinkiläistä eläkeläistä ja työtöntä arkisin aamusta iltaan. Ruoalla on tärkeä merkitys asiakkaiden toimintakyvyn tukemisessa: se kokoaa seniorit yhteen välittävässä, turvallisessa ilmapiirissä. Niinpä Kampin palvelukeskukseen tullaan kauempaakin, nimenomaan syömään yhdessä.

 

”Asiakkaamme ovat kotona asuvia. Palvelukeskustoiminnan tavoitteena on tukea kotona asumista, ylläpitää ja edistää asiakkaiden toimintakykyä ja hyvinvointia sekä lievittää yksinäisyyttä”, kertoo vt. johtaja Tuija Epäilys Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalta.

Palvelukeskuksessa on tarjolla monipuolista toimintaa, kuten palveluohjausta ja -neuvontaa, vertaistuellista ryhmätoimintaa, ohjattua liikuntaa ja kuntosaliharjoittelua, fysioterapeutin neuvontaa ja kädentaitoja. Lisäksi vapaaehtoistoiminta mahdollistaa laajan harrastustoiminnan kirjon. Palvelukeskuksessa järjestetään myös paljon erilaisia luentoja, kulttuuritilaisuuksia ja tapahtumia.

”Teemme laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Monilla järjestöillä ja yhdistyksillä on talossa vertaistukiryhmiä.”

Kampin Rafla on avoin kaikille

Tuija Epäilys kertoo, että ruoalla on tärkeä rooli asiakkaiden sosiaalisuuden ja toimintakyvyn ylläpitämisessä.

”Monelle kyseessä saattaa olla päivän ainut lämmin ateria, joka maistuu paremmalle, kun ympärillä on muita ihmisiä. Asiakkaat saavat ostaa ruokaa myös kotiin, mikä on tosi positiivista.”

Kampin palvelukeskuksessa toimivat Palmian Kampin Rafla -ravintola ja Sumppimesta-kahvila ovat avoimia kaikille. Päivittäin niissä käy satoja asiakkaita ja asiakasmäärä kasvaa edelleen.

Palmian ruokapalvelujen tiimiin kuuluu noin seitsemän henkeä. Heidän palvelualttiutensa on Epäilyksen mukaan saanut paljon positiivista palautetta.

”Asiakkaat saavat iloista, turvallista palvelua, mikä tuo hyvää fiilistä senioreille. Meillä on ravintolan kanssa mutkaton suora yhteys, ja olemme vieneet asioita eteenpäin nopealla tahdilla. Esimerkiksi kun vuoden alussa voimaan tulivat alemmat eläkeläishinnat ruokailussa, tuli niistä meille paljon kyselyitä asiakkailta ja pidimme heti palaverin ravintolan henkilökunnan kanssa asiasta.”

Kestosuosikit lohikeitto ja karjalanpaisti tekevät kauppansa

Palvelukeskuksessa toimii ryhmiä, joiden toimintaan on yhdistetty ruokailu. Tällaisia ryhmiä ovat muun muassa muistiryhmät. Epäilys kertoo, että ryhmien toiminnassa kiinnitetään paljon huomiota aivoterveyteen ja riittävään ravitsemukseen.

”Muistiasiakkaat saattavat ottaa tosi vähän ruokaa. Tutkimme heidän kanssaan ruokalistaa ja kannustamme maistelemaan uusia makuja.”

Ravintolapäällikkö Helena Maronen Palmiasta viihtyy Kampin palvelukeskuksen arjessa:

”Työ on täällä tosi vaihtelevaa, ja yllättäviä tilanteita voi tulla eteen joka päivä. Talossa on paljon tapahtumia, ja ne vaikuttavat myös ravintolan ja kahvilan toimintaan. Asiakkaissa on vaikeasti liikkuvia tai muistisairaita, joten tarkkailemme heidän kuntoaan yhteistyössä talon henkilökunnan kanssa.”

Ruokalistojen suunnittelu on Marosen vastuulla. Ruokalistojen suunnittelussa ja reseptiikassa huomioidaan saatu asiakaspalaute.

”Ruoka ei saa olla esimerkiksi liian maustettua. Salaattipöytämme on runsas, ja kasviksia syödään täällä tosi paljon muutenkin. Sydänystävällisiä, vähäsuolaisia ruokia meillä on ollut jo jonkin aikaa tarjolla. Moni ei laittaisi näin monipuolista ruokaa kotona”, Maronen kertoo.

”Joka aamu valmistamme myös kahvilan täytetyt voileivät ja paistamme pullat.”

Kestosuosikkeja ovat perinteiset kotiruoat kuten lohikeitto, kaalilaatikko ja karjalanpaisti. Sesongit ja juhlapyhät huomioidaan ruokalistoissa, lisäksi Kampin rafla järjestää erilaisia teemaviikkoja.

Hävikkiruokaa ravintola myy kilohinnalla kahden jälkeen. Moni asiakas ostaa sitä paitsi itselleen myös ystävilleen kotiin viemiseksi. 

 

JULKAISTU: 09.05.2019

AIHEET: Case Ravintola- ja ruokapalvelut

Palmian artikkeli

Palmia Oy

Jaa