Palmian lounasravintoloiden asiakastyytyväisyys on pysynyt vuosi toisensa jälkeen hyvällä tasolla; lounasravintolat saavat asiakkailta arvosanakseen lähes täydet pisteet. Hyvän asiakaspalautteen takana on paljon työtä. Myös digitalisaatio ja puhelimeen lounaslistat tuova Palmia Lounas -sovellus ylläpitävät asiakastyytyväisyyttä.
Palmialla työntekijät pääsevät kehitystyöhön mukaan. Palmian ravintolapalvelujen toimialajohtaja Ritva Mähösen mukaan toimintamalli vaikuttaa suoraan työntekijöiden tyytyväisyyteen ja sitä kautta asiakastyytyväisyyteen.
”Meillä on kentällä paljon ammattitaitoa, osaamista ja näkemystä. Keittiöpäälliköt tietävät tarkkaan mitä asiakkaat kaipaavat, joten olemme ottaneet heidät ilomielin mukaan tuotekehitykseen”, Mähönen sanoo.
Mähönen huomauttaa, että toimintamallista hyötyvät sekä palmialaiset että Palmian lounasravintoloiden asiakkaat.
”Ala on murroksessa, sillä etä- ja hybridityöt ovat tulleet jäädäkseen. Asiakkaiden tarpeiden tunnistamisella on entistä suurempi rooli, ja meillä tämä osataan. Pyrimme esimerkiksi reagoimaan asiakaspalautteisiin hyvin ja nopeasti. Asiakkailla on käytössään useampi asiakaspalvelukanava”, Mähönen kertoo.
Korona-aika oli haasteellinen kaikille ravintola-alan toimijoille, mutta Palmia käytti ajan päättäväisesti palvelujen kehittämiseen. ”Parina viimeisenä vuotena ideoimme uusia ravintolakonsepteja, loimme uusia reseptejä ja kehitimme toimintamalleja. Mielestäni hyvä esimerkki tästä työstä on Ravintola Well 7, jonka uusi hyvinvointiin tähtäävä ravintolakonsepti on nostanut sen asiakkaiden mielestä alueen parhaaksi lounasravintolaksi. Well 7 on Palmian vastaus myös laajempaa ympäristövastuun ottamiseen palvelujen tuottamisessa. Autamme täyttämään tiukat kiinteistöalalta lähtöisin olevat standardit ravintolatoiminnassamme,” Palmian ravintolapalvelujen toimialajohtaja Ritva Mähönen kertoo.
”Vastuullisuusohjelmamme tavoitteissa on ilmastoystävällisten kala- ja kasvisruokareseptien kehittäminen, ja loimmekin vuonna 2023 reippaasti uusien reseptien mukaisia ruokia asiakkaidemme nautittavaksi ”, Ritva Mähönen jatkaa.
Digitalisaatio ja Palmian lounasravintoloiden käytössä oleva Palmia Lounas -sovellus on Mähösen mukaan yksi syy hyvien asiakastyytyväisyyslukemien taustalla. Palmia Lounas -sovelluksesta pääsee tutustumaan lounasravintoloiden ruokalistoihin, ja sovelluksen avulla pääsee antamaan myös sanallista palautetta ja tähtiluokituksia.
Sovelluksen avulla voidaan toteuttaa kohdistettua mainontaa ja erilaisia kampanjoita. Lisäksi sovellus kertoo ruokalajien raaka-aineet ja allergeenit.
”Ruokalistoja seurataan tarkkaan, joko sovelluksesta tai nettisivuilta. Erityisen paljon asiakkaat ovat kiitelleet sitä, että tieto allergeeneista ja siitä, mitä kaikkea lounas sisältää on digitaalisten kanavien kautta niin selkeästi löydettävissä”, Mähönen sanoo.
Hän huomauttaa, että sovellus tuo asiakkaille myös valinnanvapautta ja helpon palautekanavan.
”Jos tietoa ei löydy helposti, lounasravintola jää helposti valitsematta. Meille Palmialla sovelluksen ja verkkosivujen tärkeimpiä ominaisuuksia on kuitenkin niiden tarjoama palautteenantomahdollisuus. Palautetta voi antaa heti, ja pyrimme aina reagoimaan siihen nopeasti, viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa”, Mähönen sanoo.
Teksti: Pi Mäkilä, toimittaja & Palmia Oy
Heräsikö kysyttävää? Haluatko kuulla lisää ravintolapalveluratkaisuistamme?
Varaa aika asiantuntijalta alta:
Varaa etätapaaminen Elinan kanssa