MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Hyvin tehty työ on aina arvokasta

Hyvin tehty työ on aina arvokasta

Miten työn arvostusta voi kohentaa tekijöiden itsensä keskuudessa? Toimitilahuoltaja Nataliya Bauer, palveluohjaaja Marina Koshcheeva ja HR-asiantuntija Iikka Asimont pohtivat asiaa.

 

Nataliya Bauer on työskennellyt noin vuoden verran Itä-Helsingissä toimitilahuoltajana. ”Olen huomannut, että työntekijät itse saattavat pitää tätä työtä ”huonompana” ja jopa ”nolona”. Jotkut myös ajattelevat tämän vuoksi, että he ovat ihmisinä vähemmän arvokkaita”. 

Hän muistuttaa, että jokainen meistä luo oman arvomaailmansa. ­”Työnteko on vain osa ihmisen elämää, eikä sillä voi mitata kenenkään arvokkuutta tänä päivänä. Se, mikä on sinun ammattisi, ei alenna tai ylennä sinua. Esimerkiksi lääkäri voi olla hyvin arvostettu työssään, muttei välttämättä ole ihmisenä aina niin hyvä”.

Siivoustyötä on turha kenenkään väheksyä, se voi olla oiva valinta kelle vain jossain elämäntilanteessa. Siivous sopii hyvin opiskelujen ohella tai lisätyönä toisen työn rinnalla tehtäväksi. Työ joustaa elämäntilanteiden muuttuessa, ja uralla on mahdollista päästä eteenpäin. Isona työnantajana Palmia voi tarjota mahdollisuuden työskennellä useilla paikkakunnilla esimerkiksi muuton takia.

”Siivous on hyvä vaihtoehto, jos haluaa vaikkapa tehdä rauhallisempaa työtä. Saat mukavaa palkkaa, on hyvät esimiehet sekä motivoiva ja turvallinen työympäristö. Oman käden jäljen näkee heti, kunto kasvaa ja työ vaatii ajankäytön suunnittelua ja toimeen tulemista eri ihmisten kanssa. On aina arvokasta, että tekee oman työnsä huolella”, Bauer huomioi.

Ammattiylpeys lähtee ihmisestä itsestään

HR-asiantuntija Iikka Asimont työskentelee rekrytoijana Palmialla. ”Minusta tärkeää on, että työntekijä on itse ylpeä omasta työstään. Arvostamme kaikkia työntekijöitämme, ja siivous on liiketoimintana meille hyvin merkittävää”.

Asimont kertoo tehneensä itsekin monenlaisia töitä myös Palmian palveluksessa, muun muassa vahtimestarina ja järjestyksenvalvojana.

”En tunnista, etteikö siivoojan työtä arvostettaisi. Eräässä tuoreessa arvostetuimpien ammattien listauksessa Suomessa siivooja oli sijalla 68, puusepän ja farmaseutin välissä. Rekrytoinnissa näen paljon innokkaita ja ammattiylpeitä työnhakijoita ja alanvaihtajia, jotka haluavat tehdä siivoustyötä”. 

”Ongelma onkin siinä, että osa työntekijöistä kokee, että työ on paljon enemmän kuin työtä. Kyse on pelosta, etteivät muut hyväksy sinua. Silloin voi alkaa nähdä muiden eleissä ja käyttäytymisessä torjuntaa, vaikkei se pitäisikään paikkansa”, Bauer kuvaa. 

Palautteenanto tärkeää

Miten oman työn arvostus sitten paranisi? Mitä esimiehet ja Palmia työnantajana voisivat tehdä asialle? Marina Koshcheeva (artikkelin kuvassa) muutti vuonna 2007 Suomeen Venäjältä, ja hakeutui Palmialle toimitilahuoltajaksi. Työ on vienyt mennessään, ja hän on toiminut sittemmin myös esimiehen ja palveluohjaajan tehtävissä.

”Arvostan itseäni, työtäni ja tietysti kaikkia muitakin työntekijöitä – siitä kaikki lähtee liikkeelle. Saan myös hyvin tukea esimiehiltäni. Työskentelin aiemmin 15 vuotta insinöörinä Pietarissa, mutta se työ ei tuntunut lainkaan niin mielekkäältä”.
Palautteen antamisen ja vastaanottamisen pitäisi Koshcheevan mukaan olla osa normaalia päivittäistä kanssakäymistä.

”Asiakas arvostaa hyvin tehtyä työtä. Kiitollisuuden osoittamiseen voisi Suomessa panostaa enemmän. Esimiesten palaute auttaa arvostamaan omaa työtä, lisää työn tuottavuutta ja auttaa kehittämään taitoja. Esimies, palveluohjaaja ja työntekijä ovat kaikki samassa joukkueessa. Pyrin antamaan rakentavaa palautetta omille työntekijöille päivittäin. Annan palautetta myös itselle”, Koshcheeva kertoo.

Avoin keskustelu auttaa

Sekä Bauer että Koshcheeva uskovat avoimen keskustelun edistävän viihtymistä työssä. ”Muut eivät osaa lukea ajatuksiasi eivätkä voi tietää, mikä sinua häiritsee. Esimiesten pitää huomioida työntekijöiden persoonien erilaisuus. Ihminen on aina paljon enemmän kuin oma työ”, Bauer pohtii.

”Jos joku asia tuntuu työntekijästä hankalalle, voi esimies myös kysyä, haluaako hän muutoksia työtehtäviinsä”, Koshcheeva lisää.

Hyvä ilmapiiri työntekijöiden kesken auttaa niin ikään tuntemaan oman työn arvokkaaksi. Koshcheeva kertoo työskennelleensä aiemmin viisi vuotta tiiviissä tiimissä, joka piti yhteisiä kahvi- ja lounashetkiä.

 ”Se oli tosi arvokas kokemus. Nykyisessä tiimissäni jokainen auttaa toisiaan ja kaikki osallistuvat tiimipalavereihin”.
”Loppukädessä vastuu viihtymisestä on työntekijällä itsellään, ja on nostettava käsi ylös, jos kokee, että tarvitsee tukea työssään”, Asimont muistuttaa.

Siivous on tärkeä osa Palmian toimintaa

  • Siivouspalveluissa työskentelee noin 900 ammattilaista.
  • Siivottavia kiinteistökohteita on 750 ja neliöitä noin 2 miljoonaa.

Kokonaisuudessaan Palmiassa työskentelee noin 2 200 ammattilaista Helsingissä, Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja 10 muulla paikkakunnalla.

Heräsikö kysyttävää? Haluatko kuulla lisää palveluistamme? Klikkaa alta ja jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä. Saat suositukset kannattavimmista palveluratkaisuista, joita toimitilasi käyttäjät arvostavat. 

JULKAISTU: 30.01.2019

AIHEET: Artikkeli Vastuullisuus Siivouspalvelut

Palmian artikkeli

Palmia Oy

Jaa