”Aalto-yliopistossa työskentelevät Palmian toimitilahuoltajat saavat sensoreiden avulla tietoa tilojen käytöstä ja muistutuksia harvemmin siivottavista kohteista kuten varastotiloista. Heidän käytössään on useamman vuoden ajan ollut iPadissa toimiva CleanPilot -toiminnanohjausjärjestelmä, joka kokoaa työvuoron tehtävät digitaaliseen muotoon", Palmian projektisuunnittelija Katja Ahtiala kertoo.
”Helposti ymmärrettävien alueopasteiden ohella CleanPilot tuottaa sensoreiden välityksellä reaaliaikaista tietoa siitä mitkä tilat on siivottu."
CleanPilot -toiminnanohjausjärjestelmä otettiin Palmiassa käyttöön ensimmäisenä Aalto-yliopistossa. Toimitilahuoltajien vastuulla oleva kampusalue on suuri ja tilat moninaisia. Lisäksi tilojen käyttötarkoituksessa tapahtuu melko usein muutoksia, joihin pitää reagoida nopeasti. Jokaisen toimitilahuoltajan mukana kulkeva tablettitietokone auttaa tässä työssä.
Sensorit ja niiden käyttö on uusin lisäyksemme CleanPilotiin. Esimerkiksi Aalto-yliopistossa sensorit kertovat WC-tilojen käyttömääristä ja välittävät järjestelmään tiedon siivoustarpeesta. Toinen esimerkki sensorien käytöstä on tieto jäteastioiden tyhjennyksen tarpeellisuudesta. Näin toimitilahuoltaja välttyy mahdollisilta turhilta tilojen tarkistuksilta ja voi keskittyä todellisen tarpeen mukaiseen siivoukseen. Sensorien avulla saadaan myös pitkäaikaista dataa tilojen käyttöasteesta eri aikoina ja eri tilanteissa, jolloin siivouksen mitoitus on realistisempaa.
"Siivousvälineisiin ja siivottaviin tiloihin voidaan kytkeä erilaisia sensoreita, jotka kertovat reaaliaikaisesti haluttua dataa tilojen käyttöasteesta ja siivoustarpeesta toimitilahuoltajille sekä asiakkaalle. Näin kaikki ovat yhtä aikaa tilanteen tasalla ja tiloissa liikkuvilla ihmisillä on aina siisti ja turvallinen ympäristö”, kertoo palveluesimies Triin Kalda.
Esimerkiksi sairaanhoitaja voi sairaalassa nappia painamalla kertoa, milloin potilashuoneeseen voi tulla siivoamaan. Samoin sensori välittää tiedon, jos kokoushuonetta ei ole käytetty, jolloin toimitilahuoltajan on turha käydä siivoamassa siellä. Asiakas voi nappia painamalla tilata lisää työtä, esimerkiksi jos kahviautomaatti on likainen ja tarvitsee siivouksen heti. Sensoreita hyödynnetään myös mm. mattojen imuroinnissa, ja tilan pölyn määrää voidaan mitata sensorilla.
”Tieto tehdystä ja tarpeellisesta työstä välittyy nyt nopeasti ja se on ajantasaista. On hienoa, että ala menee eteenpäin ja digitalisoituu muiden alojen rinnalla”, Kalda päättää.
Digitalisaation taustalla on ollut alun perin tarve kehittää tuotannonohjausta ja parantaa asiakaskokemusta sekä laatua. Laadullinen vastuu operatiivisista töistä, hyvä esihenkilötyö ja asiakastyytyväisyys ovat keskeisiä asioita myös Palmian vastuullisuusstrategiassa. Palmiassa työntekijöitä osallistava, digitalisaatioon perustuva kehitystyö tukee myös näitä tavoitteita.
Siivousalan digitalisaatiota kehitettäessä Aalto-yliopisto on ollut luonteensa mukaisesti tukemassa tätä kehitystä ja meille asiakkaana hyvä kumppani tällä tiellä. CleanPilotin käyttöönotto on parantanut asiakastyytyväisyyttä – asiakas pystyy seuraamaan samalla tavalla tilannetta kuin palmialaiset.
Aalto-yliopistossa Palmialla on hoidettavana useita kymmeniä rakennuksia ja reaaliaikainen data tilojen käytöstä on todella tärkeää työn suunnittelun kannalta. Laajennamme koko ajan CleanPilotin käyttöä myös muihin palvelukohteisiimme kuten Biomedicumiin ja Korkeasaareen Helsingissä.
Teksti: Janne Lahti, Preeriapingviini Oy
Heräsikö kysyttävää? Haluatko kuulla lisää palveluistamme?
Klikkaa alta ja jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä. Saat suositukset kannattavimmista palveluratkaisuista, joita toimitilasi käyttäjät arvostavat.