MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Palmialainen työ: Digitalisaatio helpottaa kiinteistöpalvelujen talotekniikan töitä

Palmialainen työ: Digitalisaatio helpottaa kiinteistöpalvelujen talotekniikan töitä

Talotekniikan ratkaisuja ylläpidetään ja huolletaan tänä päivänä pitkälti automatisoidusti. Palmialaisilla on halu tehdä ratkaisut aina ympäristöystävällisesti ja asiakkaan etu huomioiden – jotta arki sujuisi mahdollisimman helposti. Kasvavalla alalla on nyt tarjolla myös paljon työpaikkoja. 

Palmialla tehdään myös talotekniikkaa 

Kiinteistö- ja turvapalvelujen sähkötekniikan palveluesimies Pertti Porokari kertoo, että pääosin ravintola- ja toimitilapalveluistaan tunnetulla Palmialla on erottuvan laaja palvelutarjonta, ja yksin kiinteistöpalveluissa sekä talotekniikassa työskentelee tällä hetkellä 250 henkilöä. 

Porokari johtaa tällä hetkellä yhdessä työnjohtajan kanssa noin kymmenen sähköasentajan tiimiä. Tiimi ylläpitää monenlaisia kiinteistöjä – viime marraskuusta lähtien myös parkkihalleja. “Parkkihallien kanssa työskennellessäni olen huomannut, miten paljon automatiikkaa ja tekniikkaa niistäkin nykyään löytyy”, Pertti toteaa. 

Onpa joku joskus onnistunut ajamaan puomin autonsa ikkunasta sisäänkin. “Hälytyskeskuksesta soitettiin, että nyt on todella erikoinen tilanne. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin”, Pertti muistelee. 

Arki hoituu pitkälti automatisoidusti

Talotekniikkaan liittyy paljon rinnakkaisia toiminnanohjausjärjestelmiä, joiden avulla arki on pitkälle automatisoitua. Esimerkiksi parkkihallissa yksi järjestelmä ohjaa puomeja ja toinen kameravalvontaa. Näiden yläpuolella on kaikkia muita valvova talotekniikkajärjestelmä, joka mittaa ja ohjaa esimerkiksi valaistukseen, ilmanvaihtoon ja lämpötilaan liittyviä seikkoja. 

Sähköasentajien työkaluina ovat päivittäisessä työssä perinteisten työkalujen lisäksi myös erilaiset webbipohjaiset sovellukset ja järjestelmät. “Meillä on kenttätyön ohjausjärjestelmä, jota asentajat käyttävät puhelimillaan. Työnjohtaja kirjaa suoritettavat työt järjestelmään ja valvoo niiden toteutumista, ja lopussa lasku lähtee asiakkaalle.” Automatisointi nopeuttaa tekemistä ja pienentää virheiden mahdollisuutta lähes nollaan.

Tekemisen keskiössä on aina asiakas. Jos sähköasentaja käy esimerkiksi korjaamassa jonkin vian, samalla keskustellaan ja havainnoidaan, olisiko kiinteistössä mahdollisia muita kehityksen kohteita. “Koskaan ei vaan korjata pistorasiaa ja häivytä paikalta”, Porokari painottaa. 

Miten sähkölaskua saataisiin pienennettyä?

Jos puhutaan talotekniikan trendeistä, energiatehokkuus on tällä hetkellä ykkönen. Kun esimerkiksi energiansäästölampuista on pitkälti siirrytty LED-lamppuihin, energiaa kulutetaan tänä päivänä paljon vähemmän kuin aiemmin. 

“Usein asiakkaat näyttävät, että tässä olisi tällainen sähkölasku, miten tätä saataisiin pienennettyä”, Pertti Porokari sanoo. Sen jälkeen palmialaiset kartoittavat tilanteen ja tekevät mahdollisuuksien mukaan toimenpiteitä: esimerkiksi lamppuja uusitaan ja ilmanvaihto- ja lämmitysratkaisuja säädetään. Talotekniikan jatkuvasti kehittyvät järjestelmät tuovat aina uusia mahdollisuuksia. 

Vikahälytykset vastaanotetaan omassa hälytyskeskuksessa 

Palmian kiinteistö- ja turvallisuuspalveluiden erikoisuus on oma hälytyskeskus. Hälytyskeskuksessa valvotaan Palmian hoitamia kiinteistöjä ja otetaan vastaan esimerkiksi vikahälytyksiä. Esimerkiksi sammutinjärjestelmistä ja palonilmaisimista tulevat hälytykset ohjautuvat myös kansalliseen hätäkeskukseen. 

Hälytyksissä hyödynnetään myös robotiikkaa. Käytössä on robottipuhelimia, jotka osaavat tunnistaa, kun esimerkiksi jokin ovi on auki. Silloin ne lähettävät sanallisen viestin keskukseen, jonka kautta asia voidaan hoitaa. 

Pertti kokee esimiestyön mielenkiintoiseksi ja antoisaksi ja haluaa pitää huolta tiiminsä jaksamisesta mahdollisimman hyvin. Tähän täytyykin kiinnittää huomiota, sillä asennustyö on fyysisesti raskasta työtä. “Täällä yritetään tehdä hommat mahdollisimman jouheviksi niin, että turha tekeminen ja sählääminen jää pois. Tekemistä kehitetään jatkuvasti”, Pertti summaa. 

Tämä työntekijätarina on toteutettu yhteistyössä Duunitorin kanssa.

JULKAISTU: 09.05.2018

AIHEET: Business parkit Kiinteistöala Asunto-osakeyhtiöt Artikkeli Isännöintiala

KIRJOITTAJA

Duunitori Oy

Jaa