MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Lounasravintoloiden asiakastyytyväisyys

Lounasravintoloiden asiakastyytyväisyys

Palmian lounasravintoloiden asiakastyytyväisyys on huipputasolla koronapandemian ja monien taakse jääneiden ravintolarajoituksien jälkeenkin: lounasravintolat saavat asiakkailta arvosanakseen lähes täydet pisteet. Hyvän asiakaspalautteen takana on paljon työtä. Myös digitalisaatio ja puhelimeen lounaslistat tuova Palmia Lounas -sovellus ovat parantaneet asiakastyytyväisyyttä.  

 

Ravintola Svengin ravintolapäällikkö Kati Ihalainen uskoo, että hyvä palaute johtuu ennen kaikkea tuotekehityksestä ja motivoituneesta henkilöstöstä. 

”Olemme ajan hengessä mukana ja kehitämme tuotteita jatkuvasti. Taustalla on äärimmäisen hyvä tiimi. Se on tärkeää, sillä hyvän ruoan valmistukseen tarvitaan motivoituneet, hyvät työntekijät”, Ihalainen kertoo. 

Keittiöpäälliköt osallistuvat tuotekehitykseen 

Palmialla työntekijät pääsevät myös kehitystyöhön mukaan. Palmian ravintolapalvelujen toimialajohtaja Ritva Mähösen mukaan toimintamalli vaikuttaa suoraan työntekijöiden tyytyväisyyteen ja sitä kautta asiakastyytyväisyyteen. 

”Meillä on kentällä paljon ammattitaitoa, osaamista ja näkemystä. Keittiöpäälliköt tietävät tarkkaan mitä asiakkaat kaipaavat, joten olemme ottaneet heidät ilomielin mukaan tuotekehitykseen”, Mähönen sanoo. 

Ihalainen ja Mähönen huomauttavat, että toimintamallista hyötyvät sekä palmialaiset että Palmian lounasravintoloiden asiakkaat.  

”Ala on murroksessa, sillä etätyöt ovat varmasti tulleet jäädäkseen. Asiakkaiden tarpeiden tunnistamisella on entistä suurempi rooli, ja meillä tämä osataan. Pyrimme esimerkiksi reagoimaan asiakaspalautteisiin hyvin ja nopeasti. Asiakkailla on käytössään useampi asiakaspalvelukanava”, Ihalainen sanoo. 

Korona-aikana keskityttiin kehittämiseen 

Korona-aika on kurittanut ravintola-alaa kovalla kädellä, mutta Palmian lounasravintoloiden asiakkaat ovat pysyneet tyytyväisinä. Kati Ihalaisen mukaan lounashetki on monelle asiakkaalle työpäivän kohokohta, josta on haluttu pitää kiinni aina koronarajoitusten niin salliessa. 

”Olemme pitäneet lounasravintoloiden tarjonnan koko ajan hyvänä koronarajoituksista huolimatta. Halusimme alusta saakka toimia niin, että jos säästöjä tehdään, ne eivät saa näkyä asiakkaan lautasella”, Ihalainen sanoo. 

Strategia vaikuttaa onnistuneen. Lounasravintoloiden asiakasmäärät alkoivat kasvaa nopeasti heti, kun etätyösuosituksia alettiin purkaa.  

”Korona-aikana keskityimme lounaslistojen kehittämiseen ja tuotekehitykseen. Emme jääneet odottelemaan. Näin jälkikäteen arvioituna se oli todella hyvä päätös sekä meidän että asiakkaiden näkökulmasta”, Ritva Mähönen jatkaa. 

Digitaalisuuden avulla kohti parempaa asiakastyytyväisyyttä 

Digitalisaatio ja Palmian lounasravintoloiden käytössä oleva Palmia Lounas -sovellus on Mähösen ja Ihalaisen mukaan yksi syy hyvien asiakastyytyväisyyslukemien taustalla. Palmia Lounas -sovelluksesta pääsee tutustumaan lounasravintoloiden ruokalistoihin, ja sovelluksen avulla pääsee antamaan myös sanallista palautetta ja tähtiluokituksia.  

Sovelluksen avulla voidaan toteuttaa kohdistettua mainontaa ja erilaisia kampanjoita. Lisäksi sovellus kertoo ruokalajien raaka-aineet ja allergeenit.  

”Ruokalistoja seurataan tarkkaan, joko sovelluksesta tai nettisivuilta. Erityisen paljon asiakkaat ovat kiitelleet sitä, että tieto allergeeneista ja siitä, mitä kaikkea lounas sisältää on digitaalisten kanavien kautta niin selkeästi löydettävissä”, Ihalainen sanoo. 

Ritva Mähönen huomauttaa, että sovellus tuo asiakkaille myös valinnanvapautta ja helpon palautekanavan.  

”Jos tietoa ei löydy helposti, lounasravintola jää helposti valitsematta. Meille Palmialla sovelluksen ja verkkosivujen tärkeimpiä ominaisuuksia on kuitenkin niiden tarjoama palautteenantomahdollisuus. Palautetta voi antaa heti, ja pyrimme aina reagoimaan siihen nopeasti, viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa”, Mähönen sanoo. 

 Teksti: Pi Mäkilä, toimittaja

 

JULKAISTU: 16.06.2022

AIHEET: Ravintola- ja ruokapalvelut

KIRJOITTAJA

Palmia Oy
Palmian artikkelit

Jaa