MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Kohdevastaava on tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa

Kohdevastaava on tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa

Skanskan toimistopalveluihin räätälöitiin kohdevastaavan rooli, jota voitaisiin hyvin monistaa myös muissa Palmian kohteissa.

Skanska Suomen pääkonttorissa Skanska-talossa Nauvontiellä työskentelee noin 350 henkeä asuntojen, toimisto- ja tuotantotilojen sekä infrastruktuurin parissa. Palmia vastaa Skanska-talon monista palveluista.

Asiakasrajapinnassa työskentelevän henkilökunnan lisäksi tiloissa työskentelee turvallisuuspalvelujen kohdevastaava, joka varmistaa, että kaikki kiinteistön palvelut pelaavat sovitusti.

Skanska Oy:n puolella palvelukoordinaattori Mari Alila vastaa pääkonttorin palveluista. Hän on Palmian päällikkötason yhteyshenkilö, mutta arjessaan hän työskentelee palmialaisten ja kohdevastaava Joni Laineen kanssa tiiviisti.

Heti hyvä tunne

Vuonna 2019 Skanska kilpailutti toimistopalvelut eli postituksen, aulan ja vartioinnin.

– Palmialaisista välittyi heti hyvä tunne. Tiimi osasi kysyä oikeita asioita ja henki oli avoin ja rehellinen, Mari Alila muistelee.

– Palmian palvelu ja asiakaslähtöisyys ovat hyvällä tasolla.

Sittemmin kiinteistöhuolto siirtyi Palmialle ja myöhemmin myös viherpalvelut tulivat mukaan kokonaisuuteen.

– Toimistopalvelut, aula ja vartiointi on hoidettu mallikkaasti, joten odotin, että palvelutaso on yhtä korkea muissakin palveluissa, Alila sanoo.

Palmian turvallisuuspalvelujen palvelupäällikkö Juuso Taskinen tuumii, että palveluiden laajentaminen on hyvä esimerkki siitä, että kun hommat hoituvat ja on luottamusta, lisämyynnillä ratkaistaan asiakkaan haasteita:

– Yhdessä miettien räätälöimme sopivat palvelut. Yksityisillä puolella päätöksiä voidaan tehdä nopeasti ja rohkeasti, koska sopimus joustaa tarvittaessa. Ajattelutapa on ollut avoin ja toista osapuolta kunnioittava.

– Kaikki ideat on voinut esittää ennakkoluulottomasti, koska molempien osapuolten päämääränä on onnistua yhdessä. Taskinen uskoo, että Palmialta saatava kokonaispalvelu erottuu sillä, että se on helposti lähestyttävää ja ihmisläheistä. 

Kohdevastaavan rooli syntyi yhteistyössä

Loppuvuodesta 2020 Skanskalla havaittiin tarve henkilölle, joka tietäisi, miten aulan ja kiinteistöhuollon kokonaisuus toimii. Alila avasi keskustelun Palmian suuntaan.

– Muotoilimme yhdessä kohdevastaavan roolin. Ehdotin, että kohde-esihenkilö Joni Laineesta tehtäisiin kohdevastaava. Hän on näyttänyt vahvuutensa sen jälkeen, kun hän vuonna 2019 aloitti meillä aula- ja toimistopalveluissa.

Kohdevastaavan tehtäviin kuuluu kokonaisvaltainen raportointi, laadun seuranta ja dokumentointivastuu sekä esihenkilötehtävät. Tarvittaessa Laine myös tuuraa tiimiläisiään.

-Kohdevastaavan roolin myötä, olen päässyt tutustumaan asiakasyrityksen henkilökuntaan aiempaa enemmän. Sen myötä myös työtehtävien vaativuus on lisääntynyt, esimerkiksi perehdytän kaikki uudet työntekijät talokierroksen avulla kiinteistöön, Laine kertoo.

– Palmia ei ole tietääkseni tehnyt vastaavaa muissa kohteissa, mutta voin kokemuksemme perusteella suositella tällaista toimintatapaa. Meidän toimintaamme saa mielellään tulla tutustumaan, Alila sanoo.

Nopea reagointi on kaiken a ja o

Yhteistyössä on ollut myös haasteita, kuten sijaisuuksissa ja henkilöiden vaihtuvuudessa, mutta se ei ole silti merkki huonommasta laadusta. Tärkeintä asiakkaalle on se, miten haasteisiin tartutaan:


– Palmia reagoi hyvin ja nopeasti reklamaatioihin ja palautteeseen, Alila kehaisee.

– Tärkeintä asiakassuhteessa sopimusyhteyshenkilön puolella on, että keskustelu on avointa kumpaankin suuntaan.

Myös Joni Laine on tyytyväinen uuteen rooliinsa ja yhteistyöhön Skanskan kanssa. Kymmenen vuotta Palmialla työskennellyt Laine on nähnyt monia erilaisia kohteita.

– Minua kohdellaan täällä skanskalaisena. Ilmapiiri on mukava ja yhteistyömme sujuu. Suurin kiitos kuuluu Mari Alilalle, joka on erittäin aktiivinen tiimihengen nostattaja. Avoimuus ja kommunikaatio ovat hyvän yhteistyön avaimia, joita kannattaa kopioida!

Kuva: Jussi Dahlman, Palmia Oy

Heräsikö kysyttävää? Haluatko kuulla lisää palveluistamme? 

Klikkaa alta ja jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä. Saat suositukset kannattavimmista palveluratkaisuista, joita toimitilasi käyttäjät arvostavat. 

JULKAISTU: 17.11.2021

AIHEET: Business parkit Kiinteistöala Artikkeli Kiinteistöpalvelut Turvallisuuspalvelut

Palmian artikkeli

Palmia Oy

 

 

Jaa