
Monessa mukana / Kiinteistön hoito ja huolto samasta paikasta
Ketterä kiinteistömanageeraus valvoo kiinteistön omistajan etua. Palvelun ansiosta Palmian asiakkaat saavat kaikki kiinteistön huoltoon ja hoitoon liittyvät palvelut samasta paikasta.
Palmian kiinteistömanagerit koordinoivat, selvittelevät ja konsultoivat lähes kaikissa kiinteistöön liittyvissä asioissa. Kiinteistömanagereina toimivien Juha Rantakarin ja Todi Lindhin mukaan asiakas voi soittaa käytännössä missä asiassa tahansa.
”Pyrimme siihen, että asiakas voi keskittyä omaan ydintekemiseensä, ja meidän tekemämme kiinteistömanageeraus luovuttaa hänelle resursseja siihen. Meidän tehtävämme on ymmärtää asiakkaan ydintekemistä ja räätälöidä palvelumme sen mukaan”, Rantakari kertoo.
Räätälöinnin ansiosta Palmian tarjoamat palvelut voivat olla hyvin moninaisia.
”Meillä on täysi valmius kokonaisvaltaiseen kiinteistöjohtamiseen, mutta kiinteistömanageeraus voi kuitenkin olla myös huomattavasti rajatumpaa. Se voi tarkoittaa esimerkiksi kertaluonteisia katselmuksia, auditointeja tai selvityksiä, sen mukaan, mitä asiakas tarvitsee”, Rantakari sanoo.
Rantakari on työskennellyt kiinteistömanagerina viime syksystä saakka, ja hän huolehtii täysipäiväisesti Helsingin Kuntatalon kiinteistömanageerauksesta.
”Käytännössä työpisteeni sijaitsee heidän tiloissaan. Vastaan laaja-alaisesti manageerauksesta, käyttäjäpalveluista ja turvallisuusjohtamisesta.”
Todi Lindh tuottaa manageerauspalveluita Merimieseläkekassalle sekä Kojamolle.
”Kohteet ovat keskenään hyvin erilaisia. Käytännössä työni sijaitsee siellä, missä asiakkaani eli heidän omistamansa kiinteistöt ovat. Tehtävät vaihtelevat aina kiinteistön investointien kanssa työskentelystä esimerkiksi vartiointipalveluiden ja siivouspalveluiden koordinointiin”, Lindh selventää.
Todi Lindh kertoo, että kiinteistömanageri toimii eräänlaisena asiakkaan edunvalvojana.
”Pyrimme siihen, että sekä asiakkaan että Palmian intressit ovat yhdenmukaisia. Teemme kuitenkin päätöksiä asiakkaan etu edellä.”
Työssä onnistuminen vaatii sitä, että työ tehdään läpinäkyvästi.
”Pitkäjänteisestä kumppanuudesta on apua, jotta voimme ymmärtää asiakkaan tarpeita ja näkökulmaa”, Rantakari jatkaa.
Lindhin mukaan manageeraus vaatii ajoittain myös diplomatiaa.
”Tässä on oltava todella avoin. Kiinteistömanageerauksen täytyy kestää päivänvaloa.”
Rantakari huomauttaa, että avoimuuden on toimittava kumpaankin suuntaan.
”Manageerattavan asiakkaan kannattaa nähdä mahdollisuutena se, että kaikki palvelut ovat saatavilla meiltä saman katon alta. Me ymmärrämme esimerkiksi huoltoyhtiön toimintaa sekä tilaajan että palveluntuottajan näkökulmasta, eli ymmärrämme myös asiakkaidemme ajatusmaailmaa. Se auttaa ihan konkreettisesti kohdentamaan resursseja oikein arkisessa työssä”, hän kertoo.
Kiinteistömanageerauksen tehtävänä on paitsi helpottaa kiinteistönomistajien työtä myös tuoda selkeää säästöä kiinteistön ylläpitoon.
”Olemme kilpailuttaneet asiakkaiden sopimuksia ja saaneet aikaan isoja säästöjä. Ylipäätään kiinteistömanageerauksen ajatus on se, että voimme tarjota lisäarvoa asiakkaalle. Välillä se tarkoittaa sitä, että kehitämme prosesseja ja pohdimme, miten minkäkin asian voisi tehdä aiempaa paremmin ja tehokkaammin. Pyrimme olemaan joustavia ja ketteriä”, Lindh kertoo.
Palmian kiinteistömanagerit ovat toimineet alalla pitkään.
”Meillä on siksi hyvä alihankintaverkosto. Pohdimme jatkuvasti, ovatko ostettavat palvelut perusteltuja, ja säästöä on kertynyt lukuisissa kohteissa”, Lindh jatkaa.
Rantakari huomauttaa, että tavoitteena on suunnitella kiinteistönpitoa proaktiivisesti.
”Pyrimme järjestämään esimerkiksi pitkän tähtäimen suunnitelmat siten, ettei kiinteistönhoidossa tapahdu yllätyksiä. Me tunnemme kiinteistöjen kunnon ja osaamme varautua esimerkiksi korjaustoimenpiteisiin”, hän kertoo.
JULKAISTU: 25.02.2020
Palmia Oy
Juha Rantakari, kiinteistömanageri
Palmia Oy
juha.rantakari@palmia.fi
040 480 1904