MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Huoltokirjapalvelut pitävät kiinteistöhuollon ajan tasalla

Huoltokirjapalvelut pitävät kiinteistöhuollon ajan tasalla

Palmian vankka kokemus huoltokirjapalveluista takaa sen, että kiinteistöjen huoltokirjojen tiedot pysyvät ajan tasalla. Kiinteistöhuollon töiden kirjaaminen, seuranta ja raportointi hoituvat näppärimmin sähköisten huoltokirjojen avulla.


Kun kiinteistön huoltokirja on kunnossa, kiinteistön arvo säilyy ja kunto pysyy yllä. Palmian palvelupäällikkö Jukka Korkeakunnas muistuttaa, että huoltokirja kannattaa pitää ajan tasalla myös siksi, että huoltokirja kokoaa huoltohenkilöille selvät säännöt kiinteistön hoitoon.

”Huoltokirja on oleellinen osa kiinteistön hallintaa. Meillä on tarjolla erilaisia palvelupaketteja huoltokirjapalveluihin, ja pystymme toimimaan tarvittaessa myös huoltokirjakonsultteina”, hän kertoo.
Palmialla on pitkä kokemus huoltokirjapalveluiden tuottamisesta: Palmian huoltokirjatiimi tekee tarvittaessa niin huoltokirjojen huoltokalenterit, perustietojen keräämisen, syötöt kuin ylläpidonkin.

”Kyse on ennen kaikkea asiantuntijapalvelusta, jolla palvelemme paitsi kiinteistönomistajia, -käyttäjiä ja huoltohenkilöitä myös isännöitsijöitä. Pystymme tekemään puhtaanapitokarttoja, erilaisia paikannuskuvioita ja kaavioita sekä sisätilakarttoja. Ja koska pystymme tuottamaan DD-tasoista materiaalia, voimme hoitaa kiinteistön paperit kuntoon, mikäli kiinteistö halutaan myydä”, Korkeakunnas kertoo.

Palmia noudattaa myös huoltokirjapalveluissa rakentamisen yleisiä laatuvaatimuksia.”Teemme lisäksi kohdekäyntejä, joilla pidämme huolen siitä, että huoltokirja on oikein toteutettu”, Korkeakunnas jatkaa.


Sähköinen huoltokirja helpottaa kaikkien työtä


Digitalisaatio on muuttanut huoltokirjapalveluita, ja nykyisin valtaosa huoltokirjoista toimii sähköisessä muodossa. Se helpottaa kaikkien kiinteistön kanssa tekemisissä olevien työtä.
”Huoltokirjat muuttuvat hiljalleen sähköisiksi, ja meillä on jo nyt pitkä kokemus digitoinneista”, Korkeakunnas kertoo.

Hän huomauttaa, että sähköisen huoltokirjan ehdoton etu on siinä, että kiinteistön huoltotiedot näkyvät helposti yhdestä paikasta vaikka kotitoimistolta käsin.

”Huoltohenkilöstön täytyy toki osata työnsä, mutta kaikkien kiinteistön hallintaan liittyvien henkilöiden ei tarvitse erikseen käydä tarkistamassa tietoja esimerkiksi pannuhuoneesta käsin. Sähköisestä huoltokirjasta näkyvät niin valmistumisprosentit, aloittamattomat työt kuin tulevien töiden aikataulut”, Jukka Korkeakunnas kuvailee.

Palmian huoltokirjapalveluiden yhteistyökumppanina toimii muun muassa kiinteistöhallinnon tietopalveluihin erikoistunut Buildercom. Viime vuonna solmitun puitesopimuksen tavoitteena on tehostaa huoltokirjajärjestelmien käyttöä ja parantaa tietojärjestelmissä ylläpidettävän tietosisällön laatua.


Räätälöidyt palvelut


Palmian huoltokirjatiimissä työskentelee seitsemän kiinteistöalan ammattilaista. Huoltokirjapalveluiden asiakaspalvelutiimi pitää huolta siitä, että jokaisella asiakkaalla on yksi numero, josta tiimin saa kiinni ja palvelut omiin käsiinsä.

”Meillä on hyvin erilaisia ja eri kokoisia asiakkaita, ja räätälöimme huoltokirjapalvelut aina asiakkaan mukaan. Järjestämme myös huoltokirjakoulutuksia, joiden sisältö valikoidaan asiakkaan oman osaamistason mukaan”, Korkeakunnas selventää.

Palveluiden taso pysyy yllä laaja-alaisen asiantuntemuksen ansiosta. ”Panostamme työn laatuun ja läpinäkyvään raportointiin.”
Lisäksi huoltokirjapalvelut tarjoavat huoltokirjakoordinointia. Koordinointi voidaan toteuttaa asiakkaan kanssa jo rakennusvaiheessa.
”Tällöin voimme sopia yhdessä, mitkä asiat on hyvä tuoda suoraan huoltokirjapuolelle, kun kiinteistö valmistuu”, Korkeakunnas kertoo.

JULKAISTU: 03.03.2020

AIHEET: Kiinteistöpalvelut

KIRJOITTAJA

Palmia Oy
Palmian artikkelit

Ota yhteyttä

Jukka Korkeakunnas
Palvelupäällikkö
jukka.korkeakunnas@palmia.fi
040 760 3711

Jaa