MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Palmia siivoaa Kevan toimistot Helsingissä

Palmia siivoaa Kevan toimistot Helsingissä

Yhteistyö saa asiakkaalta erityiskiitoksen. Yhdessä tehty suunnitelma takaa puhtauden, tuo säästöjä ja jakaa kustannuksia tasaisesti vuoden ympäri.

Kevan ja Palmian yhteistyö alkoi keväällä 2016 ja kattaa Helsingin Unioninkadun, Hakaniemen ja Kampin toimipisteet. Kevan palvelupäällikkö Jukka Helle on tyytyväinen siivouksen tasoon ja yhteistyöhön Palmian palveluesimies Kristiina Bifradenin kanssa.

– Palmia aloitti yhteistyön huolellisesti. Aina kun parannettavaa löytyi, asia korjattiin heti. Nyt olemme löytäneet juuri tähän kohteeseen parhaat siivoojat, jotka ovat huolellisia ja tunnollisia. Kevan Unioninkadun toimipisteessä on kaksi kokopäiväistä ja yksi osapäiväinen Palmian työntekijä, loistavia rouvia ja yksi herra, Kevan palvelupäällikkö Jukka Helle kiittelee.

Siivouksesta vastaava Palmian ammattilainen tunnistaa vaativatkin materiaalit 

Kevan Unioninkadun toimistotalolla on lippa vinossa, mutta niin pitääkin. Arkkitehdit Käpy ja Simo Paavilainen suunnittelivat Kevalle talon, jonka sisäänkäynnin yllä oleva lippamainen muoto kiinnittää jalankulkijan huomion. Sisällä veistoksellisessa talossa työskentelevät kevalaiset, jotka huolehtivat kunta-alan, valtion, kirkon ja Kelan henkilöstön eläkeasioista. Kevalla on 1,2 miljoonaa asiakasta palveltavana.

Jukka Helle nimittää Unioninkadulle vuonna 2004 valmistunutta toimistoa amebamaiseksi. Sitä se toki onkin, talossa on paljon erilaisia muotoja, kulmia ja kolkkia. Jännittävä yksityiskohta toisessa kerroksessa on näkymä sisäpihalle, jonka toisella puolella seisoo vanha kivitalo. Sen kunnossapito oli ehtona, jotta Keva sai ostettua tontin toimistotalolleen.

Myös materiaaleissa on runsautta. Esimerkiksi aulan sohvat on päällystetty ruskeavalkoisin lehmäntaljoin. Materiaalit ja sokkelomaisuus ovat kiinnostavia, joskaan eivät välttämättä kovin käytännöllisiä valintoja.

– Kun yhteistyö alkoi vuosi sitten, oli paikkoja, johon uudet siivoojat eivät löytäneet, mutta se oli ymmärrettävää. Esimerkiksi yksi vessa on niin käsittämättömässä paikassa, että sinne ei tavallinen kuolevainen löydä.

Aulan lehmäntaljat ovat vasta alkua talon monille materiaaleille. Toimistorakennuksessa on lisäksi ainakin lasia, kokolattiamattoja, kumi- ja kivilattioita, linoleumia ja parkettia. Palmian ammattilainen tunnistaa materiaalit, ja osaa valita niille oikeat hoitoaineet. Palmian työntekijöiltä vaaditaan lisäksi reippautta ja intoa toimia asiakkaiden kanssa.

Kevan toimistorakennuksessa on kuitenkin yksi kohde, johon paraskaan ammattilainen ei pysty. Aulan seinää kiertävien sohvien yllä on tummia pallon muotoisia varjoja.

– Kiviseiniin on nojattu ja hiuksista on tullut rasvaa, joka ei lähde millään, Palmian Kristiina Bifraden harmittelee.

Palmian siivouspalvelut ja asiakas tarkistavat tilojen puhtauden yhdessä 

Kevalla on siivousohje, jonka mukaan toimitaan. Keittiö, vessat ja ulkoiset neuvottelutilat siivotaan kerran päivässä, työhuoneet kerran viikossa.

Helle ja Palmian palveluesimies Kristiina Bifraden tarkistavat kerran kuussa siivouksen tason.

– Teemme pistokokeita, joissa saatan kontata pöydän alla etsimässä pölypalloja, Helle kertoo.

Jukka Helle on tyytyväinen viestintään Palmian ja Kevan välillä. Bifraden ja Helle soittelevat toisilleen viikoittain. Helle saa palautteen Kevan sisäisen järjestelmän kautta ja toimittaa sen Bifradenille, joka tarttuu toimeen.

Erityisen hyvää on se, että Bifraden ottaa yhteyttä, vaikka juuri sillä hetkellä mitään korjattavaa ei olisikaan. Sekä se, että siivoajat ilmoittavat oma-aloitteisesti tarvikkeiden tai siivousaineiden puuttumisesta.

Toimitilahuoltajan 5.30 alkavaan työpäivään pitäisi siis sovittaa paljon tekemistä ja vieläpä niin, että työnteko ei keskeyttäisi toimistotyöntekijöitä.

– Kokolattiamatot imuroidaan kerran viikossa, mutta kaikkea ei pysty tekemään aamulla. Olemme miettineet, voisiko matot imuroida päivällä klo 11–12, Palmian palveluesimies Kristiina Bifraden kertoo.

Siivouksen suunnittelu säästää rahaa ja jakaa kustannuksia tasaisesti ympäri vuoden 

15 vuotta esimiehenä toimineella Palmian Kristiina Bifradenilla on silmää sille, missä yhdessä asiakkaan kanssa voidaan järkeistää siivousta. Esimerkiksi sisäisiä neuvottelutiloja ei siivota enää joka päivä. Ennen kuntosali puunattiin viisi kertaa viikossa, mutta nyt kaksi kertaa viikossa on todettu riittäväksi määräksi. Kesäisin vähennetään mattoja, sillä kura ei kulkeudu kengissä sisälle samaan tapaan kuin talvella. Bifraden on ehdottanut myös vuosiohjelmaa peruspesuille, jotta kustannukset jakautuisivat tasaisesti ympäri vuoden.

– Saatan ehdottaa laadunvalvonnan yhteydessä peruspesuja, mutta asiakas edellä mennään, Bifraden kertoo.

Ympäristöystävällisyyskin voi olla lisäarvo, etenkin kun Keva on juuri liittynyt WWF:n Green Office -ohjelmaan. Green Office -ohjelmassa kehotetaan huomioimaan hankintojen ympäristöystävällisyys.

– Käytämme mikrokuituliinoja puhdistukseen, jolloin pesuaineita ei tarvita. Toisaalta kaikki pesuaineemme ovat ympäristömerkittyjä.

JULKAISTU: 19.12.2017

AIHEET: Case Siivouspalvelut

Palmian artikkeli

Palmia Oy

Jaa