MENU

Monessa mukana

Monessa mukana / Loppu arvailulle - Siivooja-sovellus kertoo siivouksen oikean tarpeen

Loppu arvailulle - Siivooja-sovellus kertoo siivouksen oikean tarpeen

Palmian mobiilisovellus lisää siivoustyön läpinäkyvyyttä, vähentää hukkaa ja auttaa kohdentamaan työtä paremmin.

”Palmialla oli jo aiemmin käytössään siivoamisen mobiilisovellus, joka perustui siihen, että siivooja skannasi mobiililaitteella kohteiden seiniin kiinnitettyjä tägejä. Se ei kuitenkaan lopulta tuottanut riittävästi parempaa ymmärrystä siivoustyön kohdistumisesta ja ryhdyimme pohtimaan, millainen sovellus voisi olla asiakkaillemme ja siivoojillemme aidosti hyödyllinen”, Palmian ICT-kehitysjohtaja Riku Moisio avaa.

Siivouskohteiden pohjakuvaan perustuva käyttöliittymä palvelee hyvin Palmian monikulttuurista työyhteisöä. Seuraava kehitysvaihe on saada sovellukseen asiakaskäyttöliittymä, jonka avulla asiakas voi seurata, kuinka omien tilojen siivous edistyy. Hän saa myös halutessaan raportin tehdyistä töistä, mahdollisista poikkeamista ja harvemmin tehtävistä töistä.

Kohdentaminen synnyttää säästöjä

Kun siivoustyön kohdistumista ja tehokkuutta pystytään mittaamaan tarkasti, voidaan näiden tietojen perusteella parantaa palvelua ja linjata, missä kohdin tarvitaan tehokkaampaa ihmistyötä, missä taas yksitoikkoisia työtehtäviä voisi sälyttää vaikkapa siivousrobotille.

“Sovellusta kehitetään vastaamaan paremmin henkilökuntamme ja asiakkaidemme tarpeisiin. Analytiikka tarkentuu jatkuvasti, eli saamme koko ajan parempaa tietoa kentän työstä, mikä puolestaan johtaa parempaan optimointiin. Ajan kanssa nähdään, millaisia toiminnallisuuksia Siivooja-sovellukseen on järkevää lisätä”, Moisio kertoo.

Sovellus hyödyttää Palmian siivouspalvelujen asiakkaita monellakin tapaa. Välitön hyöty on se, että asiakas saa reaaliaikaisen raportoinnin kiinteistönsä siivouksen tilasta. Pidemmällä aikajänteellä sovellus auttaa kohdentamaan siivoamista paremmin, mikä johtaa parempaan siivousjälkeen ja kustannustehokkuuteen – samalla rahalla saa räätälöidympää palvelua. Säästöjä syntyy, kun siivooja ei joudu ramppaamaan turhaan paikoissa, joissa siivousta ei tarvita.

Anturit kertovat, koska vessapaperi loppuu

Siivooja-sovellus on alusta esimerkiksi siivousalan IoT- eli esineiden internet -ratkaisuille, tilojen käyttöasteen seurannalle ja siivousrobottien työn koordinoimiselle. Myös tekoälyn hyödyntäminen on Riku Moision toivelistalla.

“Markkinoilla on jo ratkaisuja, joilla siivoustarvetta saadaan indikoitua esimerkiksi wc-tiloissa, joissa anturit ilmoittavat milloin käsipyyhkeet tai wc-paperi on lopussa”, Moisio havainnollistaa.

Erilaiset digitaaliset ratkaisut vievät siivousalaa kohti mallia, jossa siivousta tehdään aiempaa kohdennetummin tarpeen mukaan. Kehityksellä on myös ympäristövaikutuksia: reaaliaikainen tieto kohteen siivoustarpeesta varmistaa, ettei siivousta tehdä turhaan ja näin lisätä kemikaalikuormaa.

Palmia on kehityksen kärkijoukoissa

Palmia on Siivooja-sovelluksellaan ensimmäisten joukossa tuomassa ja kehittämässä siivoamisen älykkäitä digitaalisia ratkaisuja Suomeen.

“Tiedämme, että monet muutkin toimijat pohtivat parhaillaan tarpeen mukaista siivousta tukevaa teknologiaa, mutta sanoisin, että olemme maailmanlaajuisestikin kehityksen kärkijoukoissa”, Moisio kertoo.

Palmian ja Moision haaveissa on, että Siivooja-sovellus on askel kohti uudenlaista digitaalista ekosysteemiä, jossa tieto liikkuu vapaasti sovellusten ja toimijoiden välillä.

“Digitaalisen tiedon ja erilaisten rajapintojen määrä lisääntyy koko ajan hurjaa kyytiä. Haasteena on saada kaikki erilaiset sovellukset ja rajapinnat keskustelemaan keskenään. Tässä onnistuminen synnyttää kokonaisuuden, joka on oikeasti enemmän kuin osiensa summa. Kun sekä siivoojalla että asiakkaalla on käytössään ajantasainen tieto, päästään tuottamaan todellista asiakasarvoa.”

 

 

 

JULKAISTU: 20.08.2019

AIHEET: Business parkit Opetusala Kiinteistöala Sosiaali- ja terveysala Artikkeli

KIRJOITTAJA

Palmia Oy
Palmian artikkelit

Jaa